متا تگ های مهم در سئو کدامند؟
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


شما به عنوان یک وبمستر، بعد ها حصول و کارتان هرچه قدر که باشد، نیاز به به کارگیری از پارامترهایی دارید که در seo موثرند. یکی از مهم‌ترین موردها در این حوزه، متا تگ ها میباشند.
به عنوان مثال این موارد می توان به گسترش وب و بازاریابی محتوا اشاره کرد. سئوکارهای ماهر در کنار همه این مفاد از متا تگ منفعت می برند. با اینکه متا تگ ها تنها توسط موتورهای جستجو خوانده میگردند، اما با این وجود یکی‌از پارامترهای اصلی در الگوریتم مرتبه بندی گوگل محسوب می گردند. براین اساس نبایست از آنها غافل شد.
درین نوشته‌ی‌علمی قصد داریم که به معرفی مهمترین و رایج ترین متا تگ های آیتم به کار گیری در وب سایت ها پرداخته و به شرح سعی آن ها بپردازیم. بنابراین میتوانید آنان را در سایت خود نیز بررسی کرده و به پیاده سازی آنها بپردازید.
متا تگ چیست؟
متا تگ ها کدهای HTML ای هستند که به موتورهای دوره آموزش سئو جستجو همینطور کاربران امداد می کنند تا محتوای صفحه ها تارنما بهتر شعور شوند. دقت داشته باشید که متا تگ ها جز محتوای اساسی ورقه محسوب نمی شوند.

هدف اصلی از به شغل بردن متا تگ ها، تعریف و تمجید عالی محتواست. بنابران متا تگ ها به جای قرار داشتن در بخش ، در نصیب برگه قرار دارند. از آنجا که پیاده سازی متا تگ ها نیاز به دانش برنامه نویسی دارااست، شاید مهارت کافی برای قرار دادن آن ها را نداشته باشید. با این وجود استفاده از آنان در موفقیت seo وبسایت امری ضروریست.

چرا متا تگ ها مهم می‌باشند؟
تمامی ما می دانیم که seo در حال تحول بوده و میزان مداقه لغات کلیدی تغییر کرده است. کلمات کلیدی در عبارت مورد جستجوی کاربران قرار می گیرند و عبارت مورد جستجوی مخاطب ترکیبی از این لغات کلیدیست. کاربران پس از جستجوی عبارت مورد نظر به مشاهده نتایج جستجو پرداخته و پیرو گزینه هایی میباشند که متناسب با عبارت گزینه جستجوی آنهاست.

موتورهای جستجو می دانند که کاربران از حاصل جستجو انتظار دارند که دارای عبارت آیتم جستجوی آنان باشند. با اینکه موتورهای جستجو با استفاده از تکنولوژی های جستجوی معنایی به شعور لغت ها گزینه جستجو می پردازند، البته با این وجود، تطابق بین عبارت جستجو شده بوسیله کاربر با نتایج جستجو هنوز مهم می‌باشد.

هم اکنون چرا متا تگ ها دارای اهمیتند؟ چون که داده های قرار گرفته در این متا تگ ها، بعضی همان هایی هستند که در نتایج جستجو ظاهر می شوند

آیا متا تگ ها به بهینه سازی یاری می کنند؟
بله؛ متا تگ ها به سئو کمک می کنند، اما نه همه آن ها و نه در هر وقتی. یکی اهداف ما درین نوشته‌ی‌علمی اینست که به توضیح متا تگ های بهینه سازی بپردازیم. برای مشاهده متا تگ های هر کاغذ بر روی آن رایت کلیک کرده و بر روی گزینه View Page Source کلیک فرمایید.

با این عمل یک تب تازه باز شده و متا تگ ها را می توانید در بخش بالای کدها و در قسمت مشاهده کنید. متا تگ ها شمایلی مانند پایین دارند:

 

متا تگ های بهینه سازی کدامند؟
فعلا که متوجه شدید متا تگ ها در بهینه سازی اساسی میباشند، احتمالا سوال بعدیتان اینست که متا تگ های سئو کدامند. متا تگ های بسیاری در HTML وجود دارا هستند که بوسیله موتورهای جستجو تامین می‌شوند. ولی الزاما کلیه آنان در seo موثر نیستند.

متا تگ هایی در سال های پیش وجود داشتند که امروزه استفاده از آنها دیگر پیشنهاد نمی شود. بدین ترتیب نیاز است که با آن ها آشنا شویم. در پی این نوشته ی علمی به معرفی مهمترین آن ها خواهیم پرداخت.

متا تگ های اصلی
متا تگ عنوان شیت (Title) و متا تگ دیسکریپشن جز غیر وابسته نشدنی از سئو هستند. وجود این دو متا تگ برای استحصال رتبه بالا در گوگل ضروری می باشد. در‌پی به معرفی اصلی ترین متا تگ ها خوا‌هیم پرداخت.

1. متا تگ Title
تگ Title، یک کد HTML است که به تمجید محتوای یک شیت میپردازد. محتوای این تگ در تب مرورگر و همینطور در نتایج جستجو به نمایش در می آید. وجود کلمات کلیدی در عنوان برگه، هنوز یک کدام از کارکشته ترین سیگنال های رتبه بندی در موتورهای جستجوست.

وجود کلمات کلیدی در عنوان شیت سبب جذب کاربران برای کلیک بر روی آن ها نیز میشود. این مورد موجب ارتقا نرخ کلیک می‌گردد، به این دلیل که کاربران به دنبال نتایج مرتبط تر با عبارت مورد جستجوی خود می‌باشند. در حالتی که آنان هیچ قسمتی از عبارت گزینه جستجوی خود را در نتایج جستجو مشاهده نکنند، احتمالا کمتر به کلیک بر روی آن ترغیب خواهند شد.

عنوان برگه بایستی با مورد آن در باب باشد. بهتر می باشد که کلمه کلیدی اساسی در نخستینِ این تگ قرار داشته و پیرو نیز یکی از کلمه ها کلیدی فرعی نوشته خواهد شد. آزمایشات نشان می دهند که هرچه واژه کلیدی مهم به نخستینِ آن نزدیک تر باشد، احتمال استخراج رتبه و همینطور کلیک، افزایش خواهد سافت.

2. متا دیسکریپشن
متا دیسکریپشن، متا تگی در HTML هست که به تعریف و تمجید کوتاهی از برگه (بلند تر از عنوان شیت) می پردازد. اگرچه این توضیح از لحاظ کاربران مخفیست، اما موتورهای جستجو به نمایش آن در نتایج جستجو و در پایین عنوان شیت می پردازند.

با اینکه متا دیسکریپشن جز فاکتورهای درجه بندی گوگل محسوب نمیشود، البته یک متا دیسکریپشن خوب قادر است موجب ترغیب کاربران به کلیک بر روی سایت شود.

متا دیسکریپشن بایستی به شیوه ای جذاب نوشته گردد. از‌آنجا‌که متا دیسکریپشن در نقش تبلیغ وب سایت شما می باشد، شانسی برای شما به حساب آورده می شود تا بدین واسطه کلیکی از کاربران دریافت نمائید.

شیت را به نه تمجید کرده و در جهت ارتقا نرخ کلیک، لحنی دوستانه با بازدیدکنندگان داشته باشید.

4. متا تگ Content Type
وجود این تگ در هر کاغذ ای ضروریست، به این دلیل‌که با به کار گیری از آن به عنوان کردن نوع کاراکترهای آن کاغذ می‌پردازیم. خالی گذاشتن مقدار این متا تگ موجب انواع در رندر ورقه در مرورگر خواهد شد. مورد های زیادی برای این متا تگ وجود دارااست که در پایین به معرفی دو نوع متداول آن می پردازیم:

 


5. متا تگ Viewport
متا تگ متا تگ Viewport برای تنظیمات چگونگی نمایش صفحات سایت در دستگاه ها و سایزهای متعدد صفحه نمایش استفاده می گردد. به صورت رایج این تگ به طور تحت می‌باشد:

 

تصاویر تحت تفاوت در میان نمایش کاغذ در دستگاه گوشی را در صورت وجود یا عدم وجود این متا تگ نشان میدهد:

متا تگ Viewport ارتباطی با سئو ندارد البته عدم وجود آن ضربه مهلکی به تجارب کاربری وب سایت می‌زند، مخصوصا در حالتی‌که دقت نمایید که امروزه سایزهای متنوعی برای صفحه های نمایش وجود داشته و استعمال از موبایل روز آپدیت بیشتر می شود.

6. متن جایگزین برای تصاویر
متن جایگزین (Alt) به تگ image اضافه شده و به موتورهای جستجو امداد می کند تا محتوای عکس ها را ادراک کنند. موتورهای جستجو کار کشته به تعبیر و تفسیر محتوای عکس نبوده و از این‌راه میتوانند آنان را بهتر شعور کنند.

اگرچه بیشتر جستجو ها مربوط به تصاویر نیستند، اما در همان مقدار کم نیز میتوانید با این فعالیت جايگاه بهتری کسب کرده و کلیک بیشتری دریافت نمائید.

متن جایگزین عکس ها می بایست به صورت واضحی نوشته شده و حاوی کلماتی برای تعریف و تمجید آن باشد. درصورتی که تصویر شما از نوع object هست، می‌توانید سایز یا رنگ object را به آن اضافه کرده تا جزییات بیشتری در ارتباط تصویر بیان کرده باشید.

با این هم اکنون متن جایگزین صرفا برای موتورهای جستجو نیست، آنان به کاربران نابینا نیز امداد می کنند تا محتوای عکس را در دستگاه های خود درک کنند.

7. متا تگ نوفالو
گوگل با تعریف و تمجید تگ نوفالو (nofollow) این قابلیت را برای وبمسترها به وجود آورده که به ربات های موتورهای جستجو اعلام کنند تا کدام لینک ها را دنبال نکنند.

تگ نوفالو در هنگامی که مایل به انتقال پیج رنک به لینک هایی از برگه نیستیم، بسیار اثرگذار است. تگ های نوفالو در شرایطی که به تبلیغ سایر تارنما ها در صفحات خود پرداخته و در عین هم اکنون علاقه ای به انتقال اعتبار خود نیستید، بسیار کاربردیست.

8. متا تگ نوایندکس
تگ نوایندکس (noindex) در شرایطی به فعالیت می رود که علاقه به ایندکس شدن یک کاغذ و حضور آن در نتایج جستجو ندارید. این تگ برای دور نگه داشتن صفحاتی از تارنما از نتیجه ها جستجو، بسیار ضروری و کاربردیست. تگ های نوایندکس در شکل متا تگ یا پاسخ های HTTP قابل پیاده سازی میباشند.

متا تگ های کاربردی
در صورتی‌که تارنما شما در شرایطی جای دارد که رقبای بسیار کار کشته را در کنار خود می بیند، نیاز هست که از متا تگ های دیگری نیز برای حضور حداکثری در رقابت منفعت ببریم. این متا تگ ها در چنین شرایط نبایست نادیده گرفته شوند.

1. لینک های کانونیکال
لینک کانونیکال درصورتی که یک محتوا از طریق یکسری یوآر ال قابل دسترس است، به کار می رود. برای اینکه به گوگل و سایر موتورهای جستجو بفهمانیم که محتوای تکراری تولید نشده و از لیست این یک‌سری یو آر ال، به نمایش کدام یک در نتایج جستجو بپردازید، می توانیم از تگ کانونیکال به کارگیری نماییم.

خیلی بی آلایش یو آر ال اساسی را معین کرده و لینک آن را از طریق rel=canonical در سایر صفحه ها مشابه قرار دهید. گوگل در هنگام پایش سایت متوجه این گزینه شده و به نمایش نسخه انتخابی شما (نه در همگی شرایط) در حاصل جستجو می پردازد.

 

2. تگ های هدینگ
تگ های هدینگ جز اصلی ترین مناطق در جستجوی معنایی به شمار رفته و سیگنال های وسیع تری به موتورهای جستجو درباره موضوعیت برگه و عبارات کلیدی آن می‌دهند.

موتورهای جستجو از سلسله مراتبی هدینگ های استفاده کرده و به فهم و شعور ساختار صفحه می پردازند. براین اساس این تگ ها می بایست با تمرکز به عنایت تیترها در برگه به کار روند. تگ H1 مهمترین تیتر صفحه و H6، معدود مداقه ترین آن میباشد.

3. متا تگ robots
متا تگ robots قطعه کدیست که برای راهنمایی موتورهای جستجو در شیوه تعامل خود با کاغذ گزینه استعمال قرار می گیرد. این متا تگ به موتور های جستجو اعلام می کند که در زمینه ایندکس و دنبال کردن لینک و پیوند های آن کاغذ چه رفتاری داشته باشند.

سایر متا تگ ها
1. متا تگ keywords
این متا تگ تنها برای اینکه کلمات کلیدی اساسی خود را به رقبا اطلاع دهید به عمل می رود. در حین های دور متا تگ کلمات کلیدی (Keywords) برای تعریف و تمجید کلمات کلیدی هر برگه به فعالیت میرفت.

موتورهای جستجو تا سال 2002 از محتوای این متا تگ برای به حساب آوردن میزان ارتباط محتوای صفحه با عبارت جستجو شده استعمال می کردند. این فاکتور بالاخره منسوخ و کنار گذاشته شد، چرا‌که بسیاری از وبمسترها توانمند به تعیین درست لغات کلیدی یک صفحه نبودند.

همچنین اسپمرها نیز با به کار گیری از این نصیب اشارات نادرستی به گوگل می کردند و قصدشان صرفا دستیابی ترافیک از هر کلمه کلیدی مرتبط یا نا مرتبطی بود. اعتنا داشته باشید که این متا تگ به طور کامل منسوخ شده و دیگر توسط موتورهای جستجو مدد نمیگردد.

2. متا تگ های شبکه‌های‌اجتماعی
این گونه متا تگ ها برای در دست گرفتن نمایش یک برگه در هنگام اشتراک گذاری در شبکه‌های‌مردمی به کار می‌روند. متا تگ های open graph می توانند به هر کاغذ ای از تارنما اضافه شده و به تمجید غیر وابسته محتوا برای شبکه‌های‌مردمی بپردازند.

این گونه اطلاعت بوسیله دو پروتکل ساخت و ساز می شوند: پروتکل Open Graph مخصوص فیسبوک و Twitter Cards مخصصوص شبکه اجتماعی توییتر. همچنین محتوای این تگ ها توسط سایر شبکه های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

با به کارگیری از متا تگ های شبکه‌های‌مردمی میتوانید عنوان، توضیحات و تصویر مجزایی برای هر کاغذ در هنگام اشتراک گذاری در شبکه‌های‌عمومی تعین کرده و به‌این وسیله نرخ کلیک آنان را درین شبکه ها افزایش دهید.

3. متا تگ Hreflang
در حالتی‌که وب سایت شما از نوع تعدادی زبانه میباشد، می‌توانید با به کار گیری از تگ hreflang به گوگل اگاهی دهید که کدام آدرس متعلق به کدام زبان است.

با استفاده از تگ گوگل قادر است صفحه ها متناسب با زبان هر مخاطب را در نتایج جستجو به او نمایش دهد. دو روش برای پیاده سازی hreflang وجود داراست: مستقیما در HTML کاغذ یا استفاده از نقشه سایت.

 

4. متا تگ author
تگ نویسنده یا rel=author، تا همین یکسری سال پیش به وسیله گوگل امان میشد. با به کارگیری از این تگ می توانستید نام و تصویر نویسنده نوشته‌ی علمی را در کنار آن در نتایج جستجو نمایش دهید. اما گوگل در سال 2014 اذعان کرد که دیگر از این سیستم نگهبانی نمی کند.

با این وجود شما میتوانید همچنان از این متا تگ در محتوای تارنما به کار گیری نمایید. این احتمال وجود دارد که گوگل از محتوای این تگ به عنوان سیگنالی از واحد سنجش اعتبار محتوا بهره برده و از اطلاعات آن در گراف دانش خود به کار گیری کند.

5. متا تگ Refresh
این متا تگ به رفرش شیت در فاصله های فرصت مشخصی شده و تا آنجا که ممکن هست نبایست مورد استفاده قرار گیرد. شاید دلایل زیادی برای استفاده از این متا تگ داشته باشید، البته گوگل از دوستداران آن نیست.

متا تگ های بد
در صدر روشن کنیم که حادثه بدی در صورت استفاده از این متا تگ ها نمی افتد. استعمال از آن‌ها به منزله هدر دادن فضای کاغذ می باشد. با متا تگ های زیر آشنا شده و در صورت وجود آنها در وبسایت، نسبت به حذف آن‌ها اقدام نمائید:

Revisit after: این متا تگ به منزله دستوری به ربات های موتورهای جستجوست تا بعد از برهه زمانی مجال خاصی به آن ورقه بازگردند. این متا تگ دیگر توسط هیچ موتور جستجویی مدد نمی شود.
Rating: این متا تگ برای انتخاب امتیاز یک محتوا استفاده میشود.
Expiration/date: تگ Expiration برای تعیین تاریخ انقضای یک محتوا و تگ date برای معین کردن تاریخ ساخت آن استعمال می‌گردد. این تگ دیگر کاربردی ندارد، به این دلیل‌که طریق های بهتری جای آن را گرفته است. اگر محتوایی را نمی‌خواهید، خیلی شل و ول آن را حذف نمایید.
Copyright: در اغلب سایت ها اسکن رایت آن در فوتر قرار گرفته و دلیلی برای اشاره مجدد به آن در متا تگ ها وجود ندارد.
Abstract: این تگ در برخی مواقع برای اشاره به چکیده یک نوشته‌ی‌علمی اشاره شده و اغلب در تارنما های آموزشی آیتم استفاده قرار میگیرد.
Distribution: متا تگ Distribution برای اطلاع از اینکه چه افرادی کار کشته به مشاهده صفحه هستند، به فعالیت می رود. اکثر اوقات مواقع نیز مقدار این تگ از نوع global هست. صفحه ای که در دسترس می‌باشد نیازی به اشاره مجدد نداشته و بنابراین استفاده از این تگ را کنار بگذارید.
Generator: این متا تگ برای اشاره به نرم افزار یا سیستم رئیس محتوای سایت استعمال میشود و همانند author دیگر کاربرد خاصی ندارد.
Cache control: این تگ برای در دست گرفتن زمان و چگونگی کش محتوا در مرورگر به فعالیت می رود. نحوه خوب و امروزی تر این عمل استفاده از هدرهای HTTP می‌باشد.
Resource type: این متا تگ برای اشاره کردن به نوع منبع ورقه استعمال می شود. زمان خود را از دست ندهید، چرا که نحوه DTD جای آن را گرفته می باشد.
عده بندی
همانطور که مشاهده کردید، متا تگ ها به طور های مختلفی وجود دارند. پیاده سازی آنان نیاز به منابع و فرصت یه خرده داراست، ولی در عوض بازگشت سرمایه و ترازو موثر بودن آن‌ها در بهینه سازی بسیار زیاد است. آرزو‌میباشد‌ که با استفاده از این نوشته‌ی علمی به ساختاربندی هر چه عالی seo تارنما بپردازید.





:: برچسب‌ها: دوره آموزش سئو ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: